به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استانداری گیلان؛ دکتر ارسلان زارع صبح امروز (پنجشنبه) در حاشیه بازدید از عملیات اجرایی قطعه شش راه آهن رشت – کاسپین - انزلی در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: این پروژه و نیز خط ریلی رشت - آستارا از جمله طرحهای مهم ملی محسوب میشوند که برای گیلان نیز از بابت درآمدزایی از محل ترانزیت و ایجاد اشتغال، حائز اهمیت است.
وی تامین مصالح و شرایط اقلیمی و جغرافیایی را از جمله دشواری های پیش روی اجرای این پروژه عنوان و خاطرنشان کرد: بررسی های صورت گرفته نشان میدهد پروژه همچنان حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار مترمکعب خاک و مصالح نیاز دارد که پیش بینی های لازم انجام شده است.
نماینده عالی دولت در گیلان به همکاری دستگاههای اجرایی و قضایی اشاره و بر ضرورت شتاب در عملیات اجرایی پروژه و صدور مجوزهای لازم برای انتقال مصالح مورد نیاز تاکید و ابراز امیدواری کرد که با اهتمام موجود تا خردادماه سال آینده، خط ریلی به بندر کاسپین و منطقه آزاد انزلی متصل شود.
وی با یادآوری پیگیری های صورت گرفته و حمایت های رئیس سازمان برنامه و بودجه از این پروژه گفت: ۷۰ میلیارد تومان اعتبار دیگر افزون بر 50 میلیارد تومان ماه گذشته به این پروژه تزریق شده و نگرانی از بابت موضوعات مالی وجود ندارد.
استاندار گیلان افزود: متوسط پیشرفت فیزیکی در قطعه های شش و هفت این پروژه ۷۵ درصد است و پیمانکار اعلام آمادگی کرده که ۹ کیلومتر از بخش های تکمیلی عملیات زیرسازی را تا پایان ماه جاری ریل گذاری کند.
وی اظهار کرد: به دلیل محدودیت زمانی، مقرر شد پس از تحویل قطعات تکمیلی زیرسازی، عملیات روسازی و ریل گذاری به صورت همزمان انجام گیرد.
استاندار گیلان صبح امروز (پنجشنبه) با همراهی معاون هماهنگی امور عمرانی و برخی مدیران دستگاه های اجرایی، از عملیات اجرایی قطعه شش راه آهن رشت – کاسپین - انزلی بازدید کرد.
قطعه شش این پروژه از کیلومتر 185 (جاده جیرده) آغاز و پس از قطع جاده رشت – فومن و با عبور از روستاهای کمسار، پس ویشه و کفترود (نرسیده به جاده پیربازار) خاتمه می یابد. طول این قطعه نزدیک به 17 کیلومتر است و 94 آبرو به طول 312 متر و نیز هشت پل خاص به طول 273 متر در این قطعه کار می شود.
راه آهن رشت – کاسپین- انزلی به عنوان بخشی از طرح راه آهن قزوین - رشت انزلی است که عملیات اجرایی آن از محل اعتبارات عمرانی ملی شروع شده و با اتمام طرح ، مرکز استان گیلان به منطقه آزاد کاسپین متصل می شود . اجرای این پروژه علاوه بر اهمیت در حمل و نقل داخلی، بار و مسافر استان گیلان؛ از نظر ایجاد یک کریدور ریلی جدید برای صادرات و واردات کشور و همچنین ترانزیت کالا از مناطق شمالی کشور به خلیج فارس ، آبهای آزاد بینالمللی و دیگر کشورهای همسایه ایران نیز بسیار مهم است.